Archive | ثورة تونس RSS feed for this section

نتيجة الانتخابات في تونس

27 Oct

نتيجة انتخابات المجلس الوطني التأسيسي  تونس

النهضــــــــــــــــــــــــــة 86 مقعد بنسبة 39 %
المؤتمـــــــــــــــــــــــــر 31 مقعد بنسبة 14 %
العريضـــــــــــــــــــــــــة 27 مقعد بنسبة 12 %
التكتــــــــــــــــــــــــــــل 23 مقعد بنسبة 10 %
الديموقراطي التقدمي 17 مقعد بنسبة بنسبة 7 %

ثورة 25 يناير في كاريكاتير

14 Apr

 

كاريكاتير ثورة 25 يناير في مصر
عن مصر و تونس و مبارك و ميدان التحرير

حوارات ما بعد ثورة تونس إلى يوم 25 يناير في مصر : الجزء الثاني

8 Feb

هذا هو الجزء الثاني من الحوارات و هذا الحوار حدث في يوم 24 يناير قرب الساعة 11 مساءا

إستبدلت إسم صديقي بكلمة تيتو

 

صديقي : السلام عليكم ازيك يادكتور

أنا : و عليكم السلام  إزيك يا تيتو عامل إيه

صديقي :  الحمد لله انت لسه فاكرنى ولا

أنا : لا يا راجل دا كلام دا

صديقي :  ههههههه المهم انت فين دلوقتى

أنا : أنا في البيت

صديقي :  لا ااقصد حياتك ايه دلوقتىشغال فين يعنى كدا

أنا : أنا في الجامعة دلوقتي

صديقي :  ربنا يوفقك ياربانت ابن حلال وتستاهل كل خير

صديقي :  الله يكرمك إنت فين دلوقتي؟لسه في الخليج؟

صديقي :  ايوه يعنى اللى زيى مافيش مستقبل في مصر

أنا :  ليه بس كدا

صديقي :  المهم مصر عامله ايه بالحوارات بتاعت الثوره دىفعلا فى مظاهره بكره

أنا : طبعا بكرة في مظاهرة كبيرة جدا

صديقي :  كل المصريين هنا فاكرين كلام بس

أنا : بيحلمو

صديقي :  هههههه انت ايه رايك نازل

أنا :أنا زميلي اللي عمرهم ما إتكلموا في الساسة نازليين بكرة طبعا نازل وش

وانت؟

صديقي :  ههههههههههههههههههه والله كان نفسى اكون ف مصر وانزل معاكوا

أنا : غير بقلبك

صديقي :  طبعاربنا يوفقكوا بكره وتعملوا حاجه

أنا : لا إحنا عاوزين حاجات معينة

صديقي :  عشان الشباب يشتغل ومايسافرش

أنا : حل مجلس الشعب زيادة الرواتب فرص عمل زيادة

صديقي :  هو دا الاساس طبعا ماكنش اللى زييى اتغرب وساب اهله وبلده

أنا : أكيد أكيد

صديقي :  بجد ياأحمد الغربه بتقهر الانسان صعبه جدا

أنا : أنا عارف و الله

صديقي : بس الحمد لله

أنا :دا الواحد لما كان بيسافر كان  بيطلع عين أهله

صديقي :  كدا كدا احنا لبلدنا مش للحكومه الفاسدهوبجد

أنا : بالظبط

صديقي :  الناس كلها لو المضاهره دى نجحت هينزلوا مصر

أنا : مش للدرجة دي بس هي هتبقى البداية

حوارات ما بعد ثورة تونس إلى يوم 25 يناير في مصر :الجزء الأول

8 Feb

هذه مجموعة من النقاشات (عبارة عن شات ) بيني و بين أصدقائي حدثت بعد ثورة تونس و قبل يوم 25 يناير أتركها كما هي مع إستبدال إسم صديقي بكلمة تيتو

صديقي : اللي حصل في تونس دي فوضى

أنا : بس أحسن من لا شىء


صديقي : دي فوضى وهيدفع تمنها الشعب

أنا : هما معندهمش حاجة يدفعوهاأصلا الشباب كله عاطل


صديقي : وخد بالكالجزائر بكره


أنا :  الناس دي مبتشتغلش يا تيتو *مفيش شغل


صديقي  : الدور على الجزائر


أنا :متعرفش الدور على مين ممكن إحنا هم متعرفش


صديقي  : احنا لااستحاله


أنا : ليه ؟


صديقي  : مصر هتفضل كده لحد يوم القبامه


أنا : لا بتحلم كلنا كنا فاكرين كداشرارة صغيرة في تونس و لعت البلدكلها


صديقي  : هوه زين العابدين اكتفى باللي خدهلكن فى مصر محدش بيكتفيولو فى مصر كانت الداخليه ادبتهم


أنا  : لا لا الداخلية عندنا غلابة تونس كان أكبر نظام وحشي في العربكانوا بيعذبوا أي حد في السجون و عندهم قناصة يقتلوا الناس إحنا معندناش الكلام داعندنا الشرطة مازالت جزء من الشعب


صديقي   : ربنا يستر واللهانا مش مطمن للي بيحصل


أنا : شوف


صديقي  : شامم ريحة خارجيه من بره


أنا : البلد لازم تتغير و لازم ندفع التمن من دمنا


صديقي  : السودان والجزائر وتونس وفى مصر الفتنه شكلها كده النهايه


أنا : لا مصر مفيهاش فتنة فيها شوية متعصبين جدا بالدين سواءا مسلمين أو مسيحيين و دي أقلية


صديقي  : ايه لدوله اللي هيروحها ؟دولة ايه هيستخبى فيها ؟؟.؟؟



أنا : محدش يعرف


صديقي  : اعتقد قطر


أنا : ما ظنش


صديقي  : مفيش دوله وسخه تستقبل وسخ غير قطر


أنا : ما أظنش لأن قطر قالت من شوية إنها تحترم خيارات شعب تونس


صديقي  : مش قطر اللي قاتدي قناة الجزيره


أنا : ما هي قالت على لسان قطر


صديقي  : هيتحاكم على فكره


أنا : لا مستحيل أصله هرب خلاص


صديقي  : مجلس الامن هيجيبه وهيتحاكم زي بتاع روسيا


أنا : أمن مين يابه دي ناس و لا د كلب

%d bloggers like this: