حوارات ما بعد ثورة تونس إلى يوم 25 يناير في مصر :الجزء الأول

8 Feb

هذه مجموعة من النقاشات (عبارة عن شات ) بيني و بين أصدقائي حدثت بعد ثورة تونس و قبل يوم 25 يناير أتركها كما هي مع إستبدال إسم صديقي بكلمة تيتو

صديقي : اللي حصل في تونس دي فوضى

أنا : بس أحسن من لا شىء


صديقي : دي فوضى وهيدفع تمنها الشعب

أنا : هما معندهمش حاجة يدفعوهاأصلا الشباب كله عاطل


صديقي : وخد بالكالجزائر بكره


أنا :  الناس دي مبتشتغلش يا تيتو *مفيش شغل


صديقي  : الدور على الجزائر


أنا :متعرفش الدور على مين ممكن إحنا هم متعرفش


صديقي  : احنا لااستحاله


أنا : ليه ؟


صديقي  : مصر هتفضل كده لحد يوم القبامه


أنا : لا بتحلم كلنا كنا فاكرين كداشرارة صغيرة في تونس و لعت البلدكلها


صديقي  : هوه زين العابدين اكتفى باللي خدهلكن فى مصر محدش بيكتفيولو فى مصر كانت الداخليه ادبتهم


أنا  : لا لا الداخلية عندنا غلابة تونس كان أكبر نظام وحشي في العربكانوا بيعذبوا أي حد في السجون و عندهم قناصة يقتلوا الناس إحنا معندناش الكلام داعندنا الشرطة مازالت جزء من الشعب


صديقي   : ربنا يستر واللهانا مش مطمن للي بيحصل


أنا : شوف


صديقي  : شامم ريحة خارجيه من بره


أنا : البلد لازم تتغير و لازم ندفع التمن من دمنا


صديقي  : السودان والجزائر وتونس وفى مصر الفتنه شكلها كده النهايه


أنا : لا مصر مفيهاش فتنة فيها شوية متعصبين جدا بالدين سواءا مسلمين أو مسيحيين و دي أقلية


صديقي  : ايه لدوله اللي هيروحها ؟دولة ايه هيستخبى فيها ؟؟.؟؟



أنا : محدش يعرف


صديقي  : اعتقد قطر


أنا : ما ظنش


صديقي  : مفيش دوله وسخه تستقبل وسخ غير قطر


أنا : ما أظنش لأن قطر قالت من شوية إنها تحترم خيارات شعب تونس


صديقي  : مش قطر اللي قاتدي قناة الجزيره


أنا : ما هي قالت على لسان قطر


صديقي  : هيتحاكم على فكره


أنا : لا مستحيل أصله هرب خلاص


صديقي  : مجلس الامن هيجيبه وهيتحاكم زي بتاع روسيا


أنا : أمن مين يابه دي ناس و لا د كلب

Leave a Reply

