حوارات ما بعد ثورة تونس إلى يوم 25 يناير في مصر : الجزء الثاني

8 Feb

هذا هو الجزء الثاني من الحوارات و هذا الحوار حدث في يوم 24 يناير قرب الساعة 11 مساءا

إستبدلت إسم صديقي بكلمة تيتو

 

صديقي : السلام عليكم ازيك يادكتور

أنا : و عليكم السلام  إزيك يا تيتو عامل إيه

صديقي :  الحمد لله انت لسه فاكرنى ولا

أنا : لا يا راجل دا كلام دا

صديقي :  ههههههه المهم انت فين دلوقتى

أنا : أنا في البيت

صديقي :  لا ااقصد حياتك ايه دلوقتىشغال فين يعنى كدا

أنا : أنا في الجامعة دلوقتي

صديقي :  ربنا يوفقك ياربانت ابن حلال وتستاهل كل خير

صديقي :  الله يكرمك إنت فين دلوقتي؟لسه في الخليج؟

صديقي :  ايوه يعنى اللى زيى مافيش مستقبل في مصر

أنا :  ليه بس كدا

صديقي :  المهم مصر عامله ايه بالحوارات بتاعت الثوره دىفعلا فى مظاهره بكره

أنا : طبعا بكرة في مظاهرة كبيرة جدا

صديقي :  كل المصريين هنا فاكرين كلام بس

أنا : بيحلمو

صديقي :  هههههه انت ايه رايك نازل

أنا :أنا زميلي اللي عمرهم ما إتكلموا في الساسة نازليين بكرة طبعا نازل وش

وانت؟

صديقي :  ههههههههههههههههههه والله كان نفسى اكون ف مصر وانزل معاكوا

أنا : غير بقلبك

صديقي :  طبعاربنا يوفقكوا بكره وتعملوا حاجه

أنا : لا إحنا عاوزين حاجات معينة

صديقي :  عشان الشباب يشتغل ومايسافرش

أنا : حل مجلس الشعب زيادة الرواتب فرص عمل زيادة

صديقي :  هو دا الاساس طبعا ماكنش اللى زييى اتغرب وساب اهله وبلده

أنا : أكيد أكيد

صديقي :  بجد ياأحمد الغربه بتقهر الانسان صعبه جدا

أنا : أنا عارف و الله

صديقي : بس الحمد لله

أنا :دا الواحد لما كان بيسافر كان  بيطلع عين أهله

صديقي :  كدا كدا احنا لبلدنا مش للحكومه الفاسدهوبجد

أنا : بالظبط

صديقي :  الناس كلها لو المضاهره دى نجحت هينزلوا مصر

أنا : مش للدرجة دي بس هي هتبقى البداية

Leave a Reply

